29 August 2015

Dah 4batang gigi....

Ngeee...~~ gigi dah 4 batang...
Ainul Mardhiah di usia 1 tahun 2 bulan hampir 3 bulan. Ada 4 batang gigi. 2 di atas 2 di bawah. Bakal tumbuh lagi 2 di atas dan 2 di bawah... Dah bengkak tu.. Hihi

Ainul memang lambat sikit. Meniarap lambat, merangkak lambat, duduk lambat, tumbuh gigi pun lambat, tapiiiiii bab bercakap, no 1!! Apa ja org cakap dia akan ajuk. Utk umur 1 tahun dah pandai ajuk org cakap. Memang sesuatu yg sangat kiut dan asa mcm nk penyek2 ja sbb geram. Haha

Itu la org kata, berkembangan baby x sama. So klu perkembangan ank kita tak sama macam anak org lain. Jangan risau. Itu normal selagi ia di takah perkembangan yg sepatutnya. Cth aku bg, tumbuh gigi 6 bulan ke atas. Ank kita 7 bulan x tumbuh gigi lg. ank org lain 6 bulan gigi dah 4. Its ok. Lain la klu 2 tahun still x tumbuh gigi lagi. Itu tak normal. So jgn risau atau ambik port kata2 org di luar sana tentang perkembangan anak kita. Ingat!! Diorang bukan doktor, bukan pakar, diorang bercakap atas dasar apa diorang nampak sepanjang diorang hidup. Bukan atas fakta. So abaikan jerrrrrr...hahahaha

Berbalik pada kisah gigi Ainul, mai time dia gatal gusi habis suma dia nk gigit termasuk la bahu aku, tangan aku, paha aku, mana ja tempat yg dia asa nk gigit..haishh... Pernah dia gigit tangan aku sampai luka. Siap berparut halus lg. Sabar jela..

4 comments:

lia ummiirfan said...

wahh! dah bercakap? bestnyaaa... anak saya dah dua tahun tak bercakap lagi.. hihi.. tapi gigi dah penuh, suka makan! :))

Resepi Cheesecake Oreo di sini

Iha Zaliza said...

Bab menggigit tu memang menakutkan kak walaupun belum takde gigi lagi. MESTI akan ada tanda kan :D Comel Ainul dah ada gigi. Kata orang2 tua, kalau lambat berjalan, cepat bercakap dan macam tu jugak sebaliknya, wallahualam.. tapi lantak pi lah kata orang, biar lambat asal sihat tubuh badan kan, alhamdulillah.. :)

Hajar Shikin said...

Alahai..comel je tengok gigi tu

adianiez AIDA said...

anak2 ni perkembangan nyer different.
takkan sama :)
just mesti pantau la.
kesihatan dia. tumbesaran dia...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© To Dari Hati Nazirah 2015 | ® By KathyR’bain78™