5 September 2013

Hantaran kawin...

Assalamualaikum,



Betul apa kata bapak mertua ku, ok, kat sini aku nak cerita perihal hantaran kahwin, skang ni hantaran kahwin kan berpuluh ribu, paling busuk pun 8k.. masa aku kahwin 2 tahun lepas paling lower orang letak 7k, dan jujur aku gtau hantaran aku hanya 6k++ ja termasuk maskahwin, murah, ya ramai yang cakap murah, adik-beradik tak payah cakap la, sampaikan orang kampung aku cakap kenapa tak bagi kat dia, (sesuka hati ja, macam aku nak kat anak dia ) hihi.. tau sebab apa dia cakap camtu, sebab menantu dia jual nasi lemak ja diorang letak 8k lebih, perghhh… 

Walaupun hantaran aku waktu tu kedengaran agak rendah,  tapi tu keputusan aku dan abang, lantak la org nak kata apa, mak ayah aku on ja.. hihihi

Ok, dah terbebel panjang, sebenarnya aku nak cerita apa yang bapak mertua aku cakap, bercerita hal hantaran yang mahal, sampaikan pihak lelaki terpaksa pinjam meminjam dan berhutang di sana sini. Ayah cakap aku bertuah, sebab suma abang bagi, dan lepas kahwin tak payah fikir hutang apa2, buat apa nak bagi oarng sedap dengar ja, tapi kita yang nak kena tanggung semua lepas kahwin, maksudnya di sini, setengah orang sanggup kongsi, nak bagi orang kampung dengar mahal, hantaran rm10k, padahal share sorang rm5k, buat apa?? Macam aku 100% suma abang bagi.

Betul juga cakap bapak mertua aku, lepas kahwin alhamdulillah, semua keperluan aku terjaga, syukur sesangat. Aku tengok  setengah orang letak hantaran mahal, tapi lepas kahwin, hidup makan pakai serba tak cukup, sampai ada yang berpajak gatai barang kemas, yerla, masa kahwin hutang sana sini, lepas kahwin nak kena bayar hutang, kesian sangat, bila tgk nasib orang macam tu, ya Allah betapa bersyukurnya aku!
Kesimpulan sekarang, memang perit untuk kita nak tetapkan hantaran tidak mengikut perkembangan sekarang, akan ada kata2 yang tak sedap di dengar, tapi dalam Islam sendiri ajar kita jangan berhutang, jangan membazir, terpulang la, aku sekadar berkongsi pengalaman aku, ternyata hantaran yang mahal tak menjamin pun kesenangan hidup lepas kahwin..;-), renung2kan dan selamat beramal...

Aku seorang isteri, juga seorang pelajar sepenuh masa.. ;-)

P/S: Apa yang aku maksudkan adalah bagi golongan kurang berkemampuan, yang keja pesawah macam kami ni, orang kampung macam kami ni, pihak perempuan yang tak bekerjaya..
Kalau bagi anak2 dato', anak tauke2 kaya, anak2 jutawan, memang semua ni tak dak hal... faham semua yerrr..;-)

1 comment:

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

anak dara skang ni makin mahal hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© To Dari Hati Nazirah 2015 | ® By KathyR’bain78™