7 September 2015

Melentur buluh biar dari rebung

Orang kata melentur buluh biarlah dari rebungnya, kalau dah jadi buluh dok gagah lentur confirm la patah. Nak didik nak tegur biar dari budak2, supaya dia faham dan tahu percakapan dan perbuatan dia tu salah.

Ada ja aku tengok, bila anak keluarkan satu2 perkataan yang tak elok, mak pak diam ja, tak kata apa, seolah perkataan tu elok, tak salah, ada juga yer parent yang macam tu, bila benda tak ditegur, mulalah jadi tabiat, yang tu ja dok keluar dari mulut, orang lain dengar confirm kata mak pak tak ajar, yes, memang pun!

Kekadang aku yang dengar rasa macam nak jer tenyeh mulut tu, tapi apakan daya, siapalah aku kan, kang tak pasal2 aku pulak yang kena tenyeh dengan mak pak budak tu, haha.

Satu lagi, tolong la, budak2 cepat belajar, apa ja yg kita sebut dia akan tiru, jujur aku tak suka orang yg mulut camni dekat dengan anak2 aku!! Bukan nak bajet baik, kalau boleh jaga, kita jaga dari kecik, kita tegur dari kecik. Aku memang akan jauhkan anak aku dari 2 spesis orang ni, 1 yang mulut takdak insuran, cakap main lepas, mencarut sana sini, 2 si kaki perokok! pantang betul aku!!


6 comments:

beat said...

betoi2 tenyeh ja mulut tu..jgn2 nnt dera plak

Mila Hilas said...

tahu xpe,kdg tu kita x perasan kita berckp, anak duk perati je..bila anak dh menyebut perkataan tu , baru terasa pelik kat mn dia belaja pdhl kita yg sebut tanpa disedari.hihi

tini said...

betoi3... setuju sangatttt

QasehnyaRania said...

betul tu zira.
dpt tgk rania skrg.apa yg kita buat dia blh ikut
cthnya bila air tumpah, kan.. rania siap ambil baju pergi lap.padahal blm ajar pon lagi.cuma apa yg ciksu perasan, setiap kali lps makan rania suka sepahkan, bila umi kemas dr situ dia blajar, kan..
samaa juga bila solat. rania pndai angkat takbir pastu sujud. skjap j dh nampak segalanya mudah diserap. otak anak kecil ibarat span..
itu cth perbuatan. percakapan tunggu tgk bila dh blh ckp nti. mmg kena berjaga jaga dr skrg segalanya.
kitalah role model anak anak, kan ?

Syah said...

jom join GA ni...rm200 menanti anda!

http://nasuha-itsmyessay.blogspot.my/2015/09/giveaway-rm200-by-mkhaicom-2015.html

Mardiah Diana said...

Salam singgah sini dik.... akak dah terima hadiah dari adik...makasi yer....comel jak keychain tu...


Betul tu dik...melentur bulu biar dari rebungnya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© To Dari Hati Nazirah 2015 | ® By KathyR’bain78™